Přátelé
v Kristu,
na začátku
příběhu nacházíme pastýře, kteří na betlémských pastvinách v noci hlídají
svá stáda. Tito pastýři se stanou také prvními svědky Ježíšova narození. A už
toto je zvláštní. Protože pastýři jinak stáli na okraji společnosti. Vlastně to
i v tomto vyprávění vidíme, oni tráví čas někde daleko od lidí, dokonce i
přespávají kdesi venku, v temnotě. Proto také byli pastýři v očích
jiných lidí tak trochu divocí, vždyť oni byli v kontaktu se všelijakou
havětí, která ze tmy ohrožovala jejich stáda. Stáli na hranici mezi
společenstvím lidí a divočinou. – V Bibli je ovšem zároveň povolání
pastýře často podobenstvím pro věci vznešené. Už ve Starém zákoně je celý Boží
lid přirovnáván ke stádu ovcí, které patří Hospodinu. A buď je sám Hospodin
nazván jako pastýř, tak je tomu ve známém žalmu „Hospodin je můj pastýř“. Nebo
prorok řekne, že Hospodin nad svým lidem ustanovuje pastýře. Tady pak je pastýř
obrazem pro duchovní vůdce národa. A jsou pastýři dobří, kteří o své ovce
pečují, a jsou pastýři zlí, kteří na ovce nedbají. – To všechno jsou pastýři
v duchovním smyslu. Dnes tady čteme o pastýřích obyčejných, prochladlých a
ospalých z nočního bdění. A u nich velmi konkrétně vidíme, co to znamená,
když jsou pastýři dobří. Tito se i v noci střídají v hlídkách u svého
stáda. Nebáli se nebezpečí, dovedli své ovce chránit. Byli pro svá stáda
spasiteli – ve starých slovanských jazycích znamená slovo „spasitel“ právě toto
– ten, kdo dovede chránit a zachránit své stádo.
Teď však od anděla slyší: „Dnes se
vám narodil Spasitel, Kristus Pán.“ Jako vy se staráte o své ovce, také o vás
se někdo stará, a posílá vám pastýře dobrého a zachránce. A k tomu dostávají
pastýři i další informace. Nejdříve slyší, že se narodil v Betlémě, městě
Davidově. V tom je samozřejmě obsaženo více, než prostý údaj o místě, kde
se to stalo. Je tu narážka na Davida, slavného krále. Ale David byl přece
původně také pastýřem. A on se přece taky narodil v Betlémě. A přece jsou
s Betlémem spojená i prastará zaslíbení, že právě tady se má Mesiáš
narodit. Chápeme to? Pastýři pasou své
ovce u Betléma, dosud to pro ně bylo prostě místo, kde žijí, místo všední práce
a obživy. A teď jim anděl připomene, co všechno je s tím místem spojeno,
jaká minulost, jaká očekávání.
A ještě dále slyší: naleznete
děťátko. Zase bychom nejdříve řekli: no a co? Taková všední věc, děti se prostě
rodí. Ale pro každého, kdo trochu lépe zná Starý zákon, muselo být to spojení
„mesiáš – děťátko“ až uhrančivé. Vždyť už na počátku Bible máme nejstarší zaslíbení,
které říká, že z ženy vyjde símě, tedy dítě, které rozdrtí hlavu semeni ďábla,
to znamená, že zničí zlo ve světě. Všechny matky v Izraeli prý rodily a
rodí s nadějí, že možná právě jejich dítě bude naplněním této staré
předpovědi. A teď to betlémští pastýři slyší: narodil se vám Spasitel – jako
dítě. Tady se dějí velké, největší věci.
A ještě jednu věc pastýři slyší: to
dítě naleznete v jeslích. A to je divné. Vlastně „divné“ je velmi slabé
slovo. Nemůže být větší kontrast mezi tím, co pastýři slyší a co uvidí. Mají
hledat Spasitele – a mají ho hledat v jeslích. To přece ani není možné. A
kdyby na to pastýři nebyli andělem upozorněni předem, určitě by takového
Spasitele nehledali. Jsou teď v podobné situaci jako prorok Samuel, který
šel kdysi do Betléma pomazat za krále jednoho ze synu Jišaje, a představoval
si: ten nejstarší a největší to bude. Ale nakonec to bylo jinak, proti svým
představám měl za krále pomazat nejmladšího ze synů, Davida. A k tomu
slyšel Samuel poučení: „Bůh neměří člověka podle jeho velikosti, ale podle
srdce.“ A podobnou zkoušku víry teď projdou i pastýři: nemají dát na ubohost
toho, co uvidí. Jesle ve stáji budou poznávacím znakem Spasitele.
Pastýři jdou k jeslím. Vlastně se vracejí domů. Ze
stáje přece vyšli za svým živobytím. Odtud, z bezpečí stáje vyvedli své
ovce. Pobývali s nimi venku, sami se snažili najít pro své ovce co
nejlepší pastvu. Chránili je před nebezpečím, jak nejlépe uměli. Ale teď se
mají vrátit k jeslím. Kruh se uzavře. Tady najdou toho, kdo jim bude
Spasitelem – kdo je chce pást a chránit, jako oni své ovce.
Žádné komentáře:
Okomentovat