Stavíte doma vánoční stromek? Asi by mi naprostá většina z vás odpověděla, že samozřejmě.
A kdybych se vás zeptal: proč ho stavíte? Řekli byste mi asi, že proto, že je pěkný, že je takový nazdobený stromek ozdobou bytu a posílením vánoční atmosféry.
Ale proč stavíme o vánocích právě ozdobený stromek? Není to zvláštní? Málokdo už dnes ví, jaký byl původní smysl toho zvyku. - První vánoční stromek byl postaven v evangelickém Alsasku někdy koncem 16. století. A zpočátku byl zdoben proto, aby byl takto názorně předveden příběh o pádu a vykoupení lidstva. - Rozpovídáme si to ve třech krátkých odstavcích a taky ve třech odkazech na známá biblická místa:
1. Na počátku Bible máme příběh o Evě a Adamovi, o tom, jak Eva neměla v rajské zahradě jíst plody ze stromu poznání dobrého a zlého. Ale ona jedla, a jako první zlo poznala svou neposlušnost vůči Bohu. Proto se na vánoční stromeček původně věšelo jablko, jako symbol lidského selhání a pádu. Dnes na naších stromcích ještě různé skleněné koule a baňky upomínají na po prapůvodní jablko.
2. Na druhou stranu stromku tehdy v Alsasku pověsili hostii, tedy chléb, který se používá při večeři Páně, při eucharistii. V Novém zákoně v evangeliu máme příběh, jak Ježíš naposledy před svým ukřižováním večeřel se svými učedníky. A při této večeři vzal do rukou chléb a lámal jej. A řekl k tomu: tento chléb je mé tělo, které se za vás vydává. A tak byla hostie na vánočním stromku upomínkou na Krista, toho, který přináší lidem záchranu. Dnes máme na stromku místo hostie různé pečivo a kolečka, včetně čokoládových.
3. A teď už snad taky tušíme, proč je takto strojen právě strom. U jablka je to úplně jasné: vždyť v rajské zahradě utrhla Eva plod ze stromu. Podle staré církevní tradice byl ovšem taky kříž, na kterém byl ukřižován Ježíš, otesán právě ze stejného stromu, který rostl kdysi v ráji. Na tom stromě vyrostly kdysi plody, které byly pro Adama a Evu zkázonosné. Teď na stejném dřevě vidí Ježíš, a jeho oběť pro nás přinesla podle křesťanské víry jiné plody, plody dávající radost a život.
Strom, a na něm jablko a hostie. Když si budete doma ten příběh přehrávat, při zdobení vánočního stromku, nebo při jeho očesávání, zkuste nad ním přemýšlet.
Jestliže vám pro četbu křesťanského internetu nezbývá čas na čtení Bible, nečtěte internet!
Farářské střípky
151. Bude ateistická rebelie? Výjimku z nočního zákazu vycházení dostaly půlnoční Vánoční mše, ale ne Silvestrovské oslavy.
150. Roky jsme řešili, jaké to je, když muslimské ženy nosí zahalené obličeje. S koronavirem a rouškami jsme teď do toho experimentu byli vtaženi všichni.
151. Nazval svou firmu Boží střecha, chce tím naznačit, že staví střechy fakt skvělé. A když se to nepovede nebo nestihne, máte z postele výhled na boží střechu v pojetí trampském.
DALŠÍ "STŘÍPKY" JSOU VE SLOŽKÁCH VPRAVO
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Cykly kázání
- ADVENT
- Izajáš 35
- O Posledním soudu
- Fp 4,4-7
- VÁNOCE
- Matouš 1
- Matouš 2
- Lukáš 2
- PŘELOM ROKU
- Starý rok
- Nový rok
- POSTNÍ OBDOBÍ
- Prvotní hřích
- Davidův hřích
- Pravý půst - Iz 58
- Vezmi svůj kříž - Mk 8
- Lukáš 9
- SVATÝ TÝDEN
- Květná neděle
- Zelený čtvrtek
- Velký pátek
- Velikonoční neděle
- VELIKONOČNÍ OBDOBÍ
- Suché kosti - Ez 37
- Matouš 28
- Dobrý pastýř - Jan 10
- DALŠÍ SVÁTKY
- Díkčinění
- LECTIO CONTINUA
- Abrahamovy příběhy
- Izákovy příběhy
- Jonáš
- Matouš 8 a 9
- Římanům 12
- DALŠÍ CYKLY
- Píseň písní
- Ježíšův humor
- Jakubova podobenství
Žádné komentáře:
Okomentovat