Mt
9,20-22 A
hle, žena trpící už dvanáct let krvácením přišla zezadu a
dotkla se Ježíšova šatu. Říkala si totiž: "Dotknu-li
se aspoň jeho šatu, budu zachráněna!" Ježíš se obrátil a
spatřiv ji, řekl: "Buď dobré mysli, dcero, tvá víra tě
zachránila." A od té hodiny byla ta žena zdráva.
Ž
123,2-4; Nu 15,37-41; Ř 2,1-8
Přátelé
v Kristu,
moderní
čtení tohoto příběhu je velmi silné. Za Ježíšem přišla
jakási žena trpící krvotokem, nemocná už 12 let. Kdo z nás si
vůbec dovede představit tak dlouho trvající trápení? Ale ano,
někteří takoví nemocní jsou i mezi námi. A ta žena z dnešního
příběhu měla už 12 let nepřetržitě krvácení zevnitř těla,
z rodidel. Jde tedy o nemoc zvlášť ošklivou. A také odpudivou,
přiznejme si to. A odpornou byla tím spíše pro Židy, kteří
viděli vůbec všechny věci související s krví jako podezřelé
a nečisté. Ale Ježíš se tu naštěstí zachová úžasně. On se
dovede nad všechny předsudky a odpudivost povznést, pro něho je
důležitá ta žena, a Ježíš má velkou citlivost pro její
nouzi. On se nad ní slituje, chce a dovede pomoci tam, kde nikdo z
lidí pomoci nedovedl. - A ještě další věci vedle uzdravení
nemoci dovede Ježíš svým výborným přístupem vyřešit. Zdá
se, že ta žena měla víru jakousi magickou. Říkala si, že stačí
k Ježíši přistoupit i zezadu, a že stačí, když se dotkne
třásně jeho šatu. Že i takto bude mít kontakt s dobrou silou,
která z Ježíše vychází. Dokonce by pro ni bylo lépe, kdyby si
ji Ježíš ani nevšiml, říkala si, kdyby na ni a tím ani na její
problém svou pozorností neupozorňoval. Ta žena nechce být ve
středu lidské pozornosti, má obavu, založenou na dlouholetých
špatných zkušenostech. Ale Ježíš dovede i to její magické
pojetí víry a i ten strach z lidí vyléčit. On dovede
napravit pověrečné spoléhání na svaté předměty a na sílu,
která působí i neosobně, on dovede všechno toto obrátit ve
víru, která je osobní, která se sdílí tváří v tvář, o
které se svědčí od člověka k člověku. A tak se Ježíš k té
ženě obrací, svým pohledem a svým oslovením ji vylupuje ze
zástupu, a mluví k ní. Ona osobně je pro něj teď důležitá.
Ji uzdravuje, ji teď adresně dává kus své Boží moci. "Buď
dobré mysli, dcero, tvá víra tě zachránila." - Jak moderně
tohle vysvětlení vypadá. Ta žena měla být i pro Ježíše
nečistá. Pokud on chtěl být učitelem židů a pokud navíc viděl
do nitra člověka a poznal, co je ta žena zač, měl by teď i
vědět, že podle židovského zákona ho dotek krvácející ženy
znečisťuje. Ale Ježíš jakoby se dovedl povznést nad znění
Zákona. Milosrdenství u něj vítězí nad přísností Starého
zákona. Ta konkrétní živá žena je pro něj důležitější než
mrtvá litera Písma. A Ježíš tu pak stojí jako člověk veskrze
moderní. Můžeme si ho i vnitřním zrakem představit: Ježíš,
s jasnou tváří a pohledem pozorným pro každou lidskou
nouzi. A ten obraz může být ještě prokreslenější: víme
totiž, jak byl Ježíš oblečen. Měl židovský šat s třásněmi
na lemu. Tak je to totiž v evangeliu doslova – že se ta žena
dotkla třásní jeho šatu. A ty třásně, to je docela pěkná
ozdoba – anebo ne?
Anebo
ne. Ať se nám to líbí nebo nelíbí, pro Ježíše jsou přikázání
Zákona velmi důležitá. Dá se to zjistit z pečlivějšího
čtení. Vždyť si připomeňme, že tyto kapitoly evangelia
popisují Ježíšovu cestu z hory, na které přednesl své
dlouhé horské kázání. A v tom horském kázání přece řekl
také, že z židovského zákona nepomine ani jediné písmenko ani
jediná čárka, že to dřív pominou nebe a země (Mt 5,18). A ty
třásně, které Ježíš nosil, to nebyla jen ozdoba, to byl starý
židovský náboženský zvyk. My už ze starozákonního čtení
víme, o jaké třásně šlo. Těch třásní kolem lemu šatu bylo
tolik, kolik bylo v židovském zákoně jednotlivých přikázání.
A zdůvodnění tohoto zvyku pak jde přímo proti modernímu chápání
dnešního příběhu: „Ať máš ty třásně stále před očima.
Aby sis při pohledu na ně připomínal všechna Hospodinova
přikázání a plnil je. Aby ses neřídil vlastním srdcem a
vlastníma očima.“ (Nu 15,38) A tak musíme tu svou moderní
představu poopravit. To, co si Ježíše získalo, nebyla tvář té
ženy. To, co jej oslovilo, nebyla ani její konkrétní a veliká
nouze. Nic z tohoto viditelného a hmatatelného nemělo v jeho srdci
přednost před věrností Božím přikázáním, která měl mít
stále v srdci.
A
to nás taky upozorňuje na jednu naši slepou cestičku. My dnes
vymýšlíme mnoho pomoci potřebným. Kolik jen je dnes různých
charitativních projektů. A všechny se potřebují dostat do naší
pozornosti. Lidé vymýšlejí různá lidská řešení pro různé
situace lidské nouze. Biblické přikázání: „miluj bližního
svého,“ je dnes rozpracováváno do mnoha světských podob. A
taky nám křesťanům pak připadá, že toto je to nejvyšší, oč
může člověk usilovat: láska mezi lidmi, pomoc druhému,
solidarita. Přesto musíme vědět: když Izraelec pohlížel na
někoho potřebného, svého bližního, ještě blíže než nouze
toho potřebného měly být jeho zraku třásně na vlastním oděvu.
A ty třásně mu říkaly: „Pamatuj nejprve na Hospodina a na jeho
přikázání.“ Drž se Božích přikázání, a podle nich
promýšlej úkoly, které ve světě máš. Nehledej jen řešení
lidská. A nemysli si, že Boží přikázání už neplatí, nebo
v této situaci neplatí, když se na tebe zrovna tlačí nouze
druhých lidí, když toto hýbá tvým srdcem a ty si myslíš, že
si s ní musíš poradit. Pamatuj, že přikázání o lásce
k bližnímu není nejvyšší. Ano, je obsaženo v přikázání
lásky, v tom nejvyšším přikázání, o kterém Ježíš
řekl, že je shrnutím a měřítkem všech dalších přikázání.
V tomto dvojpřikázání lásky však tvoří přece jen jeho
druhou polovinu. Nejdříve je tam přece napsáno: „Miluj Boha
svého.“ Přikázání lásky k Bohu má přednost před přikázáním
lásky k bližnímu. Zní to divně, a dokonce by se to lidskému
rozumu mohlo zdát nesprávné. Copak můžeme dát přednost
neurčitému a neviditelnému Bohu před konkrétní nouzí bližního?
Přesto
je to v Bibli tak, a i my dnes musíme vědět, že Ježíš
myslí na Boha především. Myšlenka na Boha a jeho přikázání
je mu bližší než myšlenka na onu ženu. A jaký smysl má toto
zdůraznění pro výklad našeho dnešního textu? Ještě než se
odvážíme opravdově milovat svého bližního, říká nám
přikázání lásky k Bohu, co je naší motivací k lásce
mezilidské. Že kvůli lásce k Bohu máme milovat svého bližního.
Protože Bůh miluje lidi, máme je i my milovat. Bez takové víry
je všechno naše snažení jen stínem toho, k čemu jsme byli
stvořeni. Miluj bližního svého, protože Bůh nejprve miloval
tebe. On tebe nejprve miluje, uzdravuje, očišťuje. A kdo poznal
Boží lásku, nemůže pak nemilovat svého bližního.
Vyznáváme,
Bože, že si ve světě chceme poradit sami, snad po lidsku co
nejlépe. Ale vyznáváme
to v tuto chvíli jako svou nedostatečnost, svůj hřích.
Věříme,
Bože, ve tvou lásku k nám, a ke všem lidem.
Posíleni
tvou láskou chceme i my opravdově milovat své bližní. V tuto
chvíli odpouštíme
těm, kdo se proti nám provinili.
Jak
vysoko nad zemí je nebe, tak mohutně se klene Boží milosrdenství
nad těmi, kdo se ho bojí.
Žádné komentáře:
Okomentovat