Mt 9,32-34 Když od Ježíše odcházeli dva
uzdravení slepci, přivedli k němu němého člověka, posedlého zlým duchem. A zlý
duch byl vyhnán a němý mluvil. Zástupy v údivu říkaly: „Něco takového nebylo v
Izraeli nikdy vídáno.“ Ale farizeové říkali: „Ve jménu knížete démonů vyhání
démony.“
Ž 19; Iz 35,5-10; Jk 3,2-13
Přátelé v Kristu,
s lidmi
němými to máme myslím tak jako s mnoha jinak postiženými. My, co němí
nejsme, se ani neumíme vcítit do jejich situace. A tak nejdříve přemýšlejme,
jaké dobro je v tom, že můžeme mluvit. Jaký smysl to pro nás má. Co by nám
scházelo, kdybychom byli němí. - Někdy si s druhými lidmi jen tak
povídáme, a sbližuje nás to navzájem. Občas chceme svými slovy druhého člověka k něčemu
přemluvit, nebo před něčím varovat, prostě chceme, aby naše slovo ovlivnila
jednání toho druhého. A někdy mají slova prostě informovat, něco sdělit,
předáváme si poznání. Slova jsou pro nás lidi na mnoho způsobů důležitá. - Ten
němý v našem dnešním příběhu musel mlčet. Byl to zájem zlého ducha, který
ho posedl. Proč měl ten zlý duch takový zájem? Co zlého tomu člověku způsobil?
Pro pochopení se můžeme ještě vrátit
k našemu minulému příběhu. Povídali jsme si, jak Ježíš uzdravil dva slepé.
A i tady jsme viděli, jak jsou v příbězích evangelia různé a mnohé způsoby
mluvení, a jak je těžké, když člověk nemluví. Ti slepí, když se s Ježíšem
potkali, ho nemohli vidět, ale mohli na něj aspoň volat, křičet, a také to
dělali. Říká se, že ani slepota není tak těžkým postižením jako němota, protože
nebere člověku možnost komunikovat s normálními lidmi. A ti slepí na
Ježíše hlasitě volali a prosili, aby se nad nimi smiloval. U Ježíše jim to
pomohlo. I když běžně se už možná pomoci ani nedovolávali. Normální lidi kolem
nich už je přeslýchali a nedbali na ně. Poznali jsme to na tom, že se tady ti
dva pohybovali bez cizí pomoci. Pak je Ježíš uzdravil a říkal jim, aby o tom
druhým lidem nepovídali, aby byli v této věci jako němí. Oni však Ježíše
rozhlašovali po celé krajině. Zase měli hned potřebu se s druhými lidmi
sdílet, o své radosti.
A možná právě svědectví těchto
uzdravených slyšeli také lidé, kteří teď k Ježíši přivádějí tohoto dalšího
postiženého, tentokrát němého. Asi jim bylo líto, že je němý, že s nimi
nemůže mluvit. Ten němý je obklopen lidským smilováním a asi i milováním.
Dovídáme se, že bude potřeba, aby Ježíš vyhnal zlého ducha, který tu němotu
způsobil. Podaří se, a si konečně řekněme, o jaký užitek teď bude ten zlý duch
obrán, okraden. Ten užitek je nejprve soukromý. Příbuzní si toho uzdraveného
mohou zase odvést domů a určitě byli rádi, že spolu mohli mluvit. - V jiných
ohledech ovšem nebyly důsledky toho uzdravení nijak zářné. Ne každé mluvení je
dobré a užitečné. Sice se i o tomto uzdravení uzdraveného mezi lidmi hodně
mluvilo, všimněme si však, jaké to mluvení bylo.
Nejprve
o něm mluvily zástupy, které to uzdravení viděly a uzdraveného slyšely. Lidé
v údivu říkali: „Něco takového se ještě v Božím lidu nikdy nestalo.
Veliké věci se staly před našimi zraky.“ Byli plni úžasu, ale jaký to pro ně
mělo význam? Změnilo to ty posluchače? Asi moc ne. Byl to údiv, který zase brzy
pomine, zevnitř je nepomění. Lepší by bylo, kdyby ti lidé méně mluvili a více
poslouchali, co Ježíš mluví a přemýšleli o tom. Kdyby nemluvili tak zbrkle a
přemýšleli, co jejich vlastní slova znamenají. Vždyť kolikrát už k Izraelci
byli posláni různí velcí Boží mužové, kteří mocně kázali a konali zázračné
činy. Způsobovali údiv a pozdvižení myslí. Ale pro zástupy to bylo jen okamžité
pozdvižení. Pokud se někdo někdy obrátil k Bohu, byla to vždy jen věc
jednotlivců, těch, kdo třeba méně mluvili, ale o to více přemýšleli. Ti, kdo se
dovedli ztišit, ti kdo sledovali Ježíše trpělivě. - Už od počátku evangelia je
jejich vzorem sama Ježíšova matka, Maria. O ní je v evangeliu opakované
napsáno, že ona všechno, co u Ježíše slyšela a viděla, uchovávala ve svém srdci
a přemýšlela o tom.
A pak jsou v dnešním příběhu
ještě jedni mluvící. Farizeové. Oni vidí v Ježíši ohrožení. A když slyší,
jak zástupy Ježíše obdivují, bojí se Ježíše ještě více. A tak vymyslí hroznou
pomluvu. Ano, taky tenhle účinek mohou slova mít. Že překroutí skutečnost. Že dobro
pomluví jako zlé a zlo omluví jako dobré. Ježíš má velkou moc, to nemůže nikdo
popřít. Ale tu moc mu prý dal ďábel sám. A Ježíš prý teď ve jménu knížete
démonů vyhání démony. - Nebylo by lepší, kdyby ti farizeové mlčeli? A
přemýšleli? Kdyby museli mlčet? Jako se to stalo Zachariášovi, otci Jana
Křtitele, když nevěřil předpovědi o jeho narození (L 1,20)? Farizeové nechávají
promluvit svůj vnitřní strach, a také ten se v člověku často chová jako
zlý duch. Strach jim vnuknul tuto lživou myšlenku, kterou si teď mezi sebou
předávají. Nebylo by pro ně lepší, kdyby oni teď raději oněměli a mohli
promluvit, až poznají o Ježíši pravdu? - Vidíme, jak se nám to v dnešním
kázání stále střídá. Někdy je lépe mluvit a někdy lépe mlčet.
V němém člověku bylo zájmem
zlého ducha, aby oněměl, aby přestal mluvit a tak aby byl izolován uprostřed
lidského společenství. Aby tak vlastně umřel v jednom aspektu, který je
pro člověka velmi důležitý. Stává se to i dnes. Někdy to působení zlého ducha
vypadá tak, že je taková němota člověku vnucena, zasáhne jej. Někdy však člověk
sám ztratí až chuť a schopnost mluvit. Když zjišťuje, že slova nic neznamenají,
že se jimi není možno dorozumět. Že jsou tady mnozí, kteří plácají naprázdno. Ty
zástupy i ti farizeové v dnešním příběhu jsou příkladem takového marného
až škodlivého mluvení. Zástupy mluví z planého obdivu a jejich slova,
silná slova jsou pak stejně k ničemu. A ti farizeové mluví
z nevysloveného strachu. A jejich slova, byť chtěla vypadat jako vysoké
poznání, dovedla nanejvýš ublížit. - „Slova, slova, slova“, stěžuje si Hamlet.
Řeči se mluví a voda teče, říká přísloví. A zlý duch v nás nemůže způsobit
nic horšího, než když v nás prohlubuje takovou nedůvěru vůči slovům.
Protože tato cesta pak vede k osamocenosti a nakonec k zoufalství.
Jistě, Hamlet i ono přísloví o tekoucí vodě mají do určité míry pravdu. A naše
každodenní zkušenost to opakovaně potvrzuje. A přesto řešením není, abychom se
slov zřekli. Abychom utekli do němoty. Naše zoufalství nad světem by si ten zlý
přál asi nejvíc. My slova potřebujeme, schopnost mluvit je naší velkou výsadou.
Aby však naše slova skutečně užitečná byla, potřebují se přerodit. Aby byla
nová, čerstvá, pravdivá. Abychom je neříkali lehkovážně jako ony zástupy.
Abychom z nějakých vnitřních strachů nemuseli lhát a vymýšlet si, jako oni
farizeové. O Ducha svatého prosme, ať nám dá ta pravá slova. Ať očistí naše
srdce. Ať je také naplní. A pak budeme mluvit tak, jak máme a můžeme. A naším
prvním slovem bude chvála Boží.
Žádné komentáře:
Okomentovat