Mk 1,4-11 Jan Křtitel vystoupil na poušti a kázal: „Čiňte pokání
a dejte se pokřtít na odpuštění hříchů.“ Celá judská krajina i všichni z
Jeruzaléma vycházeli k němu, vyznávali své hříchy a dávali se od něho křtít v
řece Jordánu. Jan byl oděn velbloudí srstí, měl kožený pás kolem boků a jedl
kobylky a med divokých včel. A kázal: „Za mnou přichází někdo silnější, než
jsem já; nejsem hoden, abych se sklonil a rozvázal řemínek jeho obuvi. Já jsem
vás křtil vodou, on vás bude křtít Duchem svatým.“ V těch dnech přišel Ježíš z
Nazareta v Galileji a byl v Jordánu od Jana pokřtěn. Vtom, jak vystupoval z
vody, uviděl nebesa rozevřená a Ducha, který jako holubice sestupuje na něj. A
z nebe se ozval hlas: „Ty jsi můj milovaný Syn, tebe jsem si vyvolil.“
Přátelé
v Kristu,
náš dnešní
příběh je nejdříve o velké pokoře. Co znamená pokora podle tohoto vyprávění? Když
člověk nelpí na tom, co je zač, když si nezakládá na svém postavení. A proto pak
může být dnešní příběh také příběhem o moci Ducha svatého, kdy Boží moc staví
člověka na nohy, dává mu vědomí smyslu života a poslání.
Proto postupně, a nejprve o pokoře.
– Jan Křtitel je pokorný. Musel to být velký prorok, a také velmi populární. Působivý
– svým kázáním uvedl do pohybu celé Judsko. Celá
judská krajina i všichni z Jeruzaléma vycházeli k němu. A přesto Jan
zároveň řekne, že on není Mesiášem, kterého lid očekává. Za mnou přichází někdo silnější, než jsem já; nejsem hoden, abych se
sklonil a rozvázal řemínek jeho obuvi. Muselo to být pro lidi silné
svědectví, když Jan sám sebe dovedl takto snížit. Svědčí to o skutečné
velikosti osobnosti, když vlivný člověk dovede být zároveň pokorný. – A možná
právě proto dovedl vést k pokoře i druhé. Lidé vyznávali své hříchy a dávali se od něho křtít v řece Jordánu. Pod
Janovým vlivem všichni konali pokání, zpovídali se ze svých hříchů. Rozumíme my
dnes ještě vůbec, oč tady jde? Jaké místo má pokání v naší zbožnosti? Ano,
máme společné vyznání hříchu při bohoslužbách, nejčastěji před večeří Páně. Ale
je to důraz, který formuje celý náš život víry? Nebo jsme už i my křesťané tak
povrchní jako lid necírkevní, když mluví, pokud ještě mluví o hříchu? Když si běžní
lidé myslí, že hřích je něco, čemu se člověk vyhne, když si dává pozor. A když
někdy zhřeší, není to přece tak hrozné, to se stane každému. A tak dále… Bylo
by dobré, kdybychom si nad dnešním evangeliem, při představě těch zástupů,
které se táhly za Janem, kdybychom si připomněli, že hřích je všeobecnou nemocí
srdce. A že to bibličtí lidé vesměs a dobře věděli. Hřích je zkaženost,
z které si sami nepomůžeme – proto se ti lidé kolem Jana nechávali jeho
křtem křtít. Vyjadřovali tak naději, že mohou být očištěni, nějakou mocí zvenku
očištěni. Že jim Bůh může odpustit. Oni znali moc pokání i moc odpuštění. – A
mezi těmi lidmi, kteří za Janem přicházejí, je i Ježíš pokorný. Ano, mezi těmi
lidmi - protože Ježíš mezi nimi vůbec nevyčnívá. Pokorně se řadí do zástupu
kajícníků. Jan zřejmě vůbec nepoznal, že toto je ten Mesiáš, kterého on
předpověděl. Ježíše pokřtil, protože na Ježíši jeho velikost nebyla vidět.
Jinak by se Jan asi vzpíral, vždyť řekl, že Mesiáši není hoden ani zavázat obuv
- natož se nad něj stavět s vodou křtu. Ale Ježíš se nechal Janem pokřtít,
nepoznán ve svém mesiášství. Byl roven
Bohu, řekne pak epištola Filipským, ale
na své rovnosti nelpěl, stal se jedním z lidí.
A pokračujme dále. Právě proto, že
jsou v dnešním příběhu všichni pokorní, je na nich dobře vidět i moc Ducha
svatého, v které jediné stojí. Především tedy u Ježíše. Když vystupoval z vody, uviděl nebesa rozevřená
a Ducha, který jako holubice sestupuje na něj. A z nebe se ozval také hlas: „Ty jsi můj milovaný Syn, tebe jsem si
vyvolil.“ Ježíš jde v moci Boží, pod otevřenými nebesy, je Bohem ke
své službě vyvolený. Vždyť jinak by vůbec nemohl obstát v tom, co ho čeká.
– Byly stejně tak zde při Jordánu naplněny Duchem svatým i zástupy, které se
tady shromáždily ke křtu? Ti lidé vyznávali své hříchy a my jsme si řekli, jak
je už tohle nesamozřejmé. Už tohle často člověk nedokáže sám, poznat svou
slabost. Už tohle musí být duchovní puzení. A přesto vědomí vlastní hříšnosti
někdy nedostačuje. Dovádí člověka k neklidu, někdy až k zoufalství.
Byla by to však cesta slepá, kdyby takový člověk nezakusil zároveň Boží pomoc,
která ho z bídy vytahuje. Proto také Jan Křtitel lidem říká, že mají čekat
Mesiáše, který je bude křtít Duchem
svatým. A náš křesťanský křest, kterým jsme asi všichni byli pokřtěni, je
skutečně takto plnější než křest vodou. Má i svou druhou část, kdy křtící
vzkládá nad křtěného ruce a žehná mu. Zaslibuje mu dar Ducha - do všeho, co
bude křesťan v dalším životě dělat, čím bude žít. Že má dále žít ne
z běžných lidských sil, ale z moci Boží. A tak nezapomínejme, že je
to i s námi takto: nestačí, pokud víme o svém hříchu. Bylo by to málo a
mohlo by to dokonce být i zničující, pokud bychom tím více nevěděli o Boží
milosti a moci Božího odpuštění a zmocnění. – A nakonec tu máme postavu Jana
Křtitele. Měl už i on Ducha svatého? On byl předchůdcem Ježíšovým. Byl však
zároveň i tím, kdo Ježíše následuje, byl tedy i on už křesťanem? Jan Křtitel
byl postava velká, a na takové je pak dobře vidět i všeobecná lidská
rozporuplnost. Čteme dále v Janových příbězích, že on odhadl Ježíšovo
Mesiášství, ale zároveň si jím nebyl jistý. Ježíš byl prostě jiný, než si on
Mesiáše představoval. Už v dnešním příběhu jsme viděli, že čekal Mesiáše,
na kterém bude jeho velikost vidět. Ale že byl Ježíš potvrzený Božím hlasem
z nebe, to slyšel jen Ježíš sám. Janovi v jeho přemýšlení,
v jeho cestě víry teď ještě ulehčeno nebylo. Určitě jsme v podobném
dilematu i my, když se máme spolehnout na Ježíše trpícího a ukřižovaného. A
navíc si Jan Křtitel představoval Boží moc jako moc trestající. Jako přísný
Boží soud. Proto se sám snažil žít asketickým životem, aby ukázal, že obstát
před přicházejícím soudem není snadné. Jak mnoho lidí i dnes si je schopno
představit Boha jako přísného soudce – a když Boží soud nad hříšníky – nad těmi
„druhými“ - často zjevný není, jak bychom my mohli v Boží moc uvěřit? I
toto je dilema, které od Jana přetrvalo dodnes. – Přemýšlení nad Janem
Křtitelem je důležitým rozcestníkem. Už v evangeliu se také Ježíš lidí
ptal: „Odkud měl vlastně Jan Křtitel svoji moc? Od Boha nebo od lidí?“ Zdá se,
že také podle Ježíše je to důležitá otázka. A je snadné plácnout, že Jan byl
Boží člověk, pokud Jana nebudeme brát vážně. V jeho pokoře i v jeho
pochybnostech nad Ježíšem. Jan Křtitel je pod vedením Ducha tam, kde ukazuje a
vede druhé k Ježíši. A když se i my rozhodneme pro takovou cestu víry, je
naše osobní křesťanství až tam, kdy i my sami nad sebou uslyšíme slova o Boží
lásce: „Ty jsi můj milovaný Syn, tebe
jsem si vyvolil.“
Žádné komentáře:
Okomentovat