Da 7,13-14; Zj 1,7-8
Přátelé v
Kristu,
v dnešním
textu se mluví o posledních dnech světa, a mluví se o nich jako o dnech
soužení. Mnoho je těch předpovědí soužení, které se musí naplnit. A nedivím se,
že mnoha vnímavým a citlivých lidem ve všech dobách připadalo, že právě teď jejich
doba je nejtěžší, že právě teď to musejí být ona utrpení, o kterých mluvil
Ježíš, že svět už nemůže jít dále.
Ale přece jen, po všech utrpeních,
která budou viděna na zemi, to dění pokračuje, pokračuje na nebi. „Slunce se
zatmí a měsíc ztratí svou tvář.“ Slunce a měsíc, ta dvě nebeská světla, která
patří k našemu světu a která skoro každý den vidíme, ta byla ustanovena při
stvoření světa jako služebníci k měření času. Aby se podle světla slunce
střídal den a noc, aby měsíc svými fázemi odměřoval týdny a svým cyklem určoval
délku měsíce. Teď se však slunce zatmí a měsíc se zatmí. Den nebude k rozeznání
od noci. Skončí naděje pro ty, kdo zažívali něco v životě jako temnotu a těšili
se na nové svítání. A skončí úleva pro ty, kdo museli nést tíži a namáhavost
dne a dní, a těšili se na klid noci. Nyní je čas nabourán, vše je v trvajícím
šeru. Den jako noc, není to den ani noc. Určitě jste už někdy zažili dočasné
zatmění slunce, kdy celý svět ustrne v divné nejistotě. Tak takové to prý bude
nakonec, a trvale. A hvězdy začnou padat. Celý řád kosmu je otřesen.
Nedivím se
ani těm, kdo chtějí najít ve světovém dění nějaký řád. A nacházejí. Dokonce
řeknou, že se věci dějí stále stejně, stále se opakují. A vidí odraz takového
řádu třeba v kruhovém pohybu hvězd a planet – například astrologové. Všechno se
v cyklech stále vrací. Nic nového pod sluncem, říkali na všechno už staří
Římané, nic nového pod sluncem nemůže nastat. Anebo možná znáte, co říkal
Imanuel Kant: „Dvě věci mě naplňují velkým údivem: hvězdné nebe nade mnou a
mravní zákon ve mně.“ Jiní by řekli: „na nebi je pevný řad, ale v lidských
srdcích velký nepořádek.“ Ale i ten nepořádek je pořád stejný. Lidské chyby a
pády se také opakují zdá se s železnou pravidelností.
Teď však, v ten den, který
Ježíš předpovídá, v poslední den, kdy je všechno potemnělé, kdy už slunce
a měsíc neodměřují čas, cykly stále stejné, tehdy se místo nich ukáže na nebi
znamení Syna člověka. Objeví se znamení Ježíše ukřižovaného. Ano, tím znamením
je kříž. A toto bude ještě jeden hrozný pohled k tomu všemu, co se doposud dělo
na zemi. Pohled na kříž, na Ježíše křižovaného. Není to nic pěkného, znovu hledět
na ukřižování. A lidé začnou bědovat, lomit rukama, kvílet. Z té hrůzy pohledu.
Vždyť toto znamení je hrozné samo o sobě, a teď navíc visí na nebi a hrozí lidi
zavalit, spadnout na ně z nebe.
Milí
přátelé, máme zase po roce advent. Říkáme, že čekáme druhý příchod Ježíše
Krista. Ale myslíme si vůbec, že se svět může proměnit? Že ve světě může nastat
něco úplně jiného a nového? Anebo jsme spíše přesvědčeni, že ve světě zůstává
vše stále při starém, že se sotva může stát něco nového? Že řády světa a kosmu
jsou neměnné? Vysmíváme se možná astrologům, ale nejsme jim podobni v tom, že
se i my řídíme podle obvyklých schémat světa? Nic nového pod sluncem, říkáme
skepticky ke všem snahám změnit svět. Vždyť člověk je pořád takový stejný.
Nový zákon však poví, že řád světa
pomíjí, a pomine. A ony vesmírné řády, které se zdály vše neměnně ovládat, jako
jakýsi obrovský hodinový stroj, ty se otřesou. - A co je tedy to, co přijde
jako nové? Co se to ukáže na plátně ztemnělého starého řádu? Znamení Syna
člověka. Bude potemnělé nebe, a na něm znamení Syna člověka. Věřícím lidem však
začne právě takto svítat nová naděje. A my snad už tušíme proč. Ze dvou důvodů.
Zaprvé: Protože víme, že křesťanský
kříž ukazuje ke vzkříšení. Kříž je znamení samo o sobě temné a je také
připomínkou naší viny. Vždyť i my sami jsme vinni na Ježíšově ukřižování –
Ježíše ve svých životech zapíráme stejně jako jeho tehdejší učedníci a jako
bychom ho znovu vydávali na kříž. Podobně
neseme vinu i na mnohém utrpení v dnešním světě. A přece víme, že Ježíš
byl vzkříšen, že tím posledním na zemi pro něj nebyl kříž, nýbrž otevřený hrob.
Vzkříšením Ježíše Bůh vytvořil puklinu v řádech světa. Jen a jedině
vzkříšení Ježíše ukazuje, že běh soukolí zákonitostí světa není neměnný.
A zadruhé: protože ten kříž, který
bude jednou na nebi jako pečeť nad světem, má být už dnes pečetí srdce
křesťana. My se přece každodenně snažíme nést svůj kříž. To znamení, které bude
platit nad světem, přece už dnes platí v našem srdci. Ježíš říká (L
9,23n): „Kdo chce jít za mnou, zapři sám sebe, nes každého dne svůj kříž a
následuj mne. Neboť kdo by chtěl zachránit svůj život, ten o něj přijde; kdo
však přijde o život pro mne, zachrání jej.“ Co je myšleno tím každodenním
křížem? Kříž je to, co mi už dnes kříží cestu, tu kterou umíněně a někdy
zaslepeně sleduji. Každý z nás v každou chvíli něco takového máme.
Přemýšlejme u sebe, co je pro nás takovým křížem, který máme přijmout. Kříž je
všechno to, co křižuje mojí člověčinu. Podvolím se? Nechám se vykolejit ze
svého spoléhání na lidský rozum a vlastní síly? Vezmu ten svůj životní kříž na
sebe? Nesení kříže je i v našich životech jediným způsobem, jak nežít jen
podle řádů světa. Jak nepodléhat schématům,
v kterých se náš život pohybuje. Schématům zdánlivě pořád stejným, které
však jednou pominou. I když se dnes jeví jako vševládnoucí. Zdají se věčně
opakující. Jak jinak bychom se mohli vymotat a zachránit z bludných kruhů
našich slabostí a hříchů? Jen tak, že se už dnes učíme nést svůj životní kříž.
Pak jednou nám bude ten kříž nebeský ne hrozbou, ale pravdou a nadějí.
2 komentáře:
Měl jsem sen: byla zatažená obloha a v mracích se objevila mezera modrého nebe a byla ve tvaru velkého kříže a nebyl jen na jednom místě ,ale bylo jich mnoho po celém světě.
((Mt 24,29n Hned po soužení těch dnů se zatmí slunce, měsíc ztratí svou zář, hvězdy budou padat z nebe a mocnosti nebeské se zachvějí. Tehdy se ukáže znamení Syna člověka na nebi;))
Kříž padající z nebe 28.03.2022
Okomentovat