Jestliže vám pro četbu křesťanského internetu nezbývá čas na čtení Bible, nečtěte internet!

Farářské střípky

139. Dnes je tolik věcí "kultovních".

138. "Plán postavit tu silnici za dva roky se ukázal jako zbožné přání. Stavba nakonec trvala pět a půl let." Dříve se pro rozvoj zbožnosti lidu stavěly především kostely. Dnes silnice, mosty, železnice...

137. "Do Betléma pospíchám", zpívá Neckář, a koleduje si o přesdržku: "A tak nesu jehněčí, není záhodno držet půst, musí nám jako z vody růst, ten zázrak člověčí člověčí."

136. Vánoční stromek je invazní druh. Rozšiřuje se po celém světě.

135. "Sbohem" se říct může. Ale "s Bohem", to už je za hranou.

134. Čte Bibli a takto jí rozumí: před křtem má člověk vyznat své hříchy, po křtu má donést ovoce.

133. Četl jsem se studenty sedmou kapitolu Písně písní. "To je fakt z Bible? Tak to je dobrý." (Zajímalo by mě, kolik z čtenářů tohoto blogu teď začne listovat v Bibli.)

132. Současná evangelická kázání jsou určitým způsobem dokonalá - ve zdůvodňování, proč náš život ještě není proměněný. Často jsou taková kázání i krásná - jako filigránské argumentační stavby.

131. Takové uvedení koncertu jsem ještě nezažil: "Protože je v Bibli napsáno: ´Na počátku bylo slovo´, řeknu i já před hudbou několik slov."

130. "Vymodlil si faul." - Mistrovství světa v hokeji.

129. Strhl nás proud, všichni to cítíme. Modlitba je vyhozením kotvy. Zachytí se?

128. I Evropský soud pro lidská práva zamítl premiérovu stížnost, že je veden ve svazcích StB. Jestli se nám odvolá ještě jako Hus ke Kristu, pak je v pohodě navěky.

127. Když se v písni Bůh je záštita má zpívá konec verše "záštita ma-a", zní jako popěvek čínských maoistů.

126. Check-in byl v pátek odpoledne, vypadnout jsme museli v neděli ráno. Prý třídenní pobyt...

DALŠÍ "STŘÍPKY" JSOU VE SLOŽKÁCH VPRAVO

Proroctví o příchodu Mesiáše

(Svítá 352)

Genesis 49:11 Své oslátko si přiváže k vinné révě,
mládě své oslice k révoví.
Oděv svůj vypere ve víně,
háv knížecí v krvi hroznů.
12 Oči bude mít tmavší než víno,
zuby bělejší než mléko.

1 oslátko a víno
osel je zvířetem mesiášským
na něm přijede Mesiáš podle proroctví Zachariáše,
oslátko dá odvázat sám Ježíš před svým vjezdem do Jeruzaléma
(možná právě u vinného kmene)
o Květné neděli
a evangelisté řeknou, že se tady plní stará předpověď proroka

Za 9:9 Rozjásej se, sijónská dcero,
dcero jeruzalémská, propukni v hlahol!
Hle, přichází k tobě tvůj král,
spravedlivý a zachráněný, pokořený,
jede na oslu, na oslátku, osličím mláděti.

Mt 21:5 'Povězte dceři siónské:
Hle, král tvůj přichází k tobě,
tichý a sedící na oslici,
na oslátku té, která je podrobena jhu.'

osel – (dosud) nejobvyklejší domácí zvíře v Palestině
král, který na něm přijíždí, je chudý, nenápadný, nenásilný
(narozdíl od koně jako symbolu síly a vojenství)

vinný kmen je stromem života
jako chléb sytí přítomný život,
pak víno může opojením přinést předjímku jiného života
Př 31,6: Dejte opojný nápoj hynoucímu a víno těm, kterým je hořko.
(toto opojení je ovšem třeba odlišit od opilství,
které bible jednoznačně odmítá)
víno tedy ukazuje k budoucí radosti, k budoucímu životu

v 1. sloce tedy symbolická směs pokory, tichosti
a radosti

sl. 2 odtud je jasné, že slovo je o mocném pánu

„práti bude pán ve víně roucho své“
- víno je symbolem eschatologického veselí,
vína je tu tolik, že se v něm dá prát šat
- zároveň je tu však víno symbolem krve, krve prolité
jakoby tato slova znamenala: jeho šat bude potřísněn krví

(na tuto podobnost vína a krve Ježíš navazuje při poslední večeři
Mt 26,28: toto je má krev, která se prolévá za mnohé na odpuštění hříchu)
Kristova krev je prolita: za vinu, k očištění našich hříchů

a tato symbolika je dále rozvíjena v knize Zjevení Janova
soudící Kristus vystupuje v rouchu pokropeném krví (Zj 19,13)
a vykoupení jsou ti, kdo svá roucha zbílili v krvi Beránkově (Zj 7,14)
(tady vidíme, jak bílá a červená navzájem přecházejí)

sl. 3 a poslední sloka pracuje se symbolikou barev: červená a bílá
víno a mléko
mléko a víno obrazem hojnosti, obrazem mesiášského věku
Iz 55,1: Pojďte a kupujte bez peněz víno a mléko

„bílý a červený“:
Pís 5,10: Můj milý je běloskvoucí i červený.
(podobně jako v našich lidových povídačkách: „holka jako krev a mlíko“)
je to obraz plnosti života
tyto barvy mají i sakrální význam:
bílá barva je symbolem čistoty a vznešenosti
červená jakožto barva krve symbolizuje životní sílu
je tedy čistý a vznešený a plný života

shrnutí
toto všechno patří dohromady, doplňuje se
očekáván je Mesiáš: mocný Pán / a zároveň pokorný: na oslátku
je symbolizován vínem: víno jako znamení budoucího věku / krev jako symbol života i utrpení
Mesiáš je plný života / ale svou krev prolije, aby z ní jiní získali život, život věčný

vše patří nedělitelně k sobě:
není to píseň o krvežíznivém bohatýrovi – vždyť přijíždí na oslátku
víno není obyčejné opojení – je znamením budoucí radosti
ideálem není životaschopnost – jsou zde názvuky, že krev bude prolita