Jestliže vám pro četbu křesťanského internetu nezbývá čas na čtení Bible, nečtěte internet!

Farářské střípky

151. Bude ateistická rebelie? Výjimku z nočního zákazu vycházení dostaly půlnoční Vánoční mše, ale ne Silvestrovské oslavy.

150. Roky jsme řešili, jaké to je, když muslimské ženy nosí zahalené obličeje. S koronavirem a rouškami jsme teď do toho experimentu byli vtaženi všichni.

151. Nazval svou firmu Boží střecha, chce tím naznačit, že staví střechy fakt skvělé. A když se to nepovede nebo nestihne, máte z postele výhled na boží střechu v pojetí trampském.


DALŠÍ "STŘÍPKY" JSOU VE SLOŽKÁCH VPRAVO

Divná mystifikace

L 8:2 Bylo s ním dvanáct učedníků a některé ženy uzdravené od zlých duchů a nemocí: Marie, zvaná Magdalská, z níž vyhnal sedm démonů, Jana, Zuzana a mnohé jiné, které se o ně (o něj) ze svých prostředků staraly.
J 11:2 sestra Lazarova. To byla ta Marie, která pomazala Pána vzácným olejem a nohy mu otřela svými vlasy; a její bratr Lazar byl nemocen.
(odkazuje na příběh, který je zapsán až J 12 a bude tématem také další písně)

Jidáš se ptá Ježíše, proč marní čas s Máři Magdalénou
je zábavná, ale neměl by ji nechat, aby ho hladila a líbala po vlasech
to, že je nevěstkou, Jidášovi osobně nevadí,
ale její nepočestnost vrhá stín také na ně a může poskytnout záminku nepřátelům

Ježíš: kdo jsi, že jí opovrhuješ a ji kritizuješ
nech ji být ať je se mnou
jestliže ty jsi bez hříchů, odsuď ji - hoď po ní kamenem,
jestliže ne, nech ji být

jsem překvapený, že mužové jako vy jsou tak povrchní, tupí a nechápaví
není mezi vámi nikdo, kdo by mi rozuměl

učedníci: to se mýlíš? jak můžeš něco takového říci
Ježíš: (nerozumí mi) nikdo z vás

I. ženy v Ježíšově životě
ve starověku se příznivému postaven rozhodně netěšily

Ježíš (navzdory zákonickým předpisům) se ženami hovoří
zastává se jich: Mk 14,3-6, pomáhá jim
ony se s ním dokonce někdy hádají a přesvědčují jej
Mt 15:22 A hle, jedna kananejská žena z těch končin vyšla a volala: "Smiluj se nade mnou, Synu Davidův! Má dcera je zle posedlá." 23 Ale on jí neodpověděl ani slovo. Jeho učedníci přistoupili a žádali ho: "Zbav se jí, vždyť za námi křičí!" 24 On odpověděl: "Jsem poslán ke ztraceným ovcím z lidu izraelského." 25 Ale ona přistoupila, klaněla se mu a řekla: "Pane, pomoz mi!" 26 On jí odpověděl: "Nesluší se vzít chleba dětem a hodit jej psům." 27 Ona řekla: "Ovšem, Pane, jenže i psi se živí z drobtů, které spadnou ze stolu jejich pánů." 28 Tu jí Ježíš řekl: "Ženo, tvá víra je veliká; staň se ti tak, jak chceš." A od té hodiny byla její dcera zdráva.

mnohé ho obklopují jako učednice
L 10:38 Když šel Ježíš s učedníky dál, vešel do jedné vesnice. Tam jej přijala do svého domu žena jménem Marta, 39 která měla sestru Marii; ta si sedla k nohám Ježíšovým a poslouchala jeho slovo.
jako sponzorky L 8,2 (viz nahoře)
i při jeho utrpení: Mk 15,40 zpovzdálí se dívaly také ženy
(při křižování, „také“ – myšleno spolu se zástupy, učedníci jsou někde skrytí ze strachu)
i při jeho oslavení: Mk 16,1n to ženy jdou ráno pomazat jeho tělo,
to ony první slyší zvěst o vzkříšení

přesto nepřijal žádné ženy mezi své apoštoly
byl to symbolický akt: založení nového Izraele podle 12 synů Abrahamových

II. to, že mu jeho učedníci nerozuměli, je o nich napsáno několikrát
L 18:31 Vzal k sobě svých Dvanáct a řekl jim:
"Hle, jdeme do Jeruzaléma a na Synu člověka se naplní všechno, co je psáno u proroků.
Neboť bude vydán pohanům a budou se mu posmívat a tupit ho a plivat na něj,
zbičují ho a zabijí; a třetího dne vstane."
Oni však ničemu z toho nerozuměli, smysl těch slov jim zůstal skryt a nepochopili, co říkal.

III. veřejné mínění proti ženám: speciálně – posouzení ženy cizoložné J 8,3-11
co je to za cizoložnici, co se stalo? jsou možné dvě varianty:
a) Lv 20:10 Kdo se dopustí cizoložství s ženou někoho jiného, kdo cizoloží s ženou svého bližního, musí zemřít, cizoložník i cizoložnice.
ale pokud je to tento případ, kde je ten muž: cizoložství je přece záležitostí dvou lidí
b) a druhý případ, který tady přichází v úvahu: ukamenována měla být dívka, u které novomanžel jistil, že není panna (Dt 22,21)
ten případ je vůči ženám nespravedlivý už podle Zákona

zákoníci a farizeové tady chtějí vehnat Ježíše do úzkých
- pokud rozhodne, že by žena měla být odsouzena, bere na sebe pravomoc rozhodovat o trestu smrti, pravomoc, kterou měl v okupované Palestině jen římský soud
- pokud se rozhodne ženu osvobodit, mluví proti židovskému Zákonu
Ježíš píše po zemi
(jako římský předsedající soudce nejdříve napsal rozsudek na cedulku a pak ho přečetl nahlas)
pak nahlas říká: kdo jste bez viny, první hoď kamenem
to je důvtipný rozsudek ve velkém stylu římského práva, zároveň nevykonatelný u Židů,
kteří měli v náboženském myšlení silné povědomí o vlastních hříších

Ježíš tady hraje ironicky roli jakoby římského soudce