Jestliže vám pro četbu křesťanského internetu nezbývá čas na čtení Bible, nečtěte internet!

Farářské střípky

109. Vidíš, člověče, jak jsi skončil. Je psáno: "Bohu jedinému se budeš klanět a jemu sloužit", a teď se v parku ponižuješ před svým psím miláčkem, abys sebral jeho hovna.

108. Obdivuji jehovisty pro jejich mučednickou odvahu.

107. Co by vlastně se mnou bylo, kdybych se nemodlil? Neumím si to představit. Jak bych vůbec žil?

106. Západ rád všechno odlehčuje, od jogurtu po batérie. Nejvíce se mu to ovšem myslím daří s křesťanstvím.

105. Kontranaděje doby požitkářské podle nápisu v kavárně: "Spát můžete v hrobě."

104. Na tureckém letišti vedle sebe čtvery dveře: pánské WC, prayer room for men, prayer room for women, WC dámské. Otázka mě k tomu napadla židovská: a to se nemůžu modlit rovnou na záchodku?

103. Dovolená s all inclusive - předjímka nebeské blaženosti. Pokušení k přežírání a opíjení.

102. "Hell dance strip", klub v Ostravě, "přehlídka lidské krásy". Jó, bývaly doby, kdy ďábel to, že lidi ovládá, spíše skrýval.

101. K eucharistii nesmíme asi proto, že patronkou jednoty církve jmenovali katolíci Pannu Marii, a ta má dost důvodů být na neuctivé evangelíky naštvaná.

100. Hádám se se svým rádoby chytrým mobilem. Když do sms napíšu „modlím“, opraví mi to na „myslím“, a já ho musím přesvědčovat, že se opravdu i „modlím“.

99. Modernisté v evangelické církvi si myslí, že víno se při večeři Páně dětem nepodává proto, že je v něm alkohol.

98. Jako evangelík to v katolickém prostředí dost schytávám. Snad mi to Bůh připočte jako zásluhu.

97. Prý "progresivní přístup koupališť", která umožňují pohyb naháčů. Kdyby novináři znali první stránky Bible, psali by o regresi, a to extrémní

96. V bráně arcibiskupství nějaký uslintaný obejda, potlouká se tady mnoho bezďáků, ale tohoto podpírali a laskavě na něj mluvili, takže asi bývalý nejméně kněz.

95. Nejhnusnější na evangelících je, že pijí z jednoho kalicha. Katolíci to nedělají - dnes jsem se dověděl dokonce, že jeden katolický kněz svým farníkům zdůvodňoval, že tohle by přece nechtěli.

94. Zamilovanost - nekritická fáze lásky - trvá maximálně dva roky. Kdyby byli kazatelé ochotni střídat sbory s takovou frekvencí, byly by před námi éra nádherného souznění kazatelů s jejich sbory.

93. „A teď vám povím něco, co vás velmi pobaví: v 70. létech býval tady v budově arcibiskupství kněžský seminář a zde v Trůnním sále stával pingpongový stůl.“ Tak to je tedy pecka. Až doteď si asi nikdo z nás, účastníků prohlídky, neuměl představit, že by kandidáti kněžství mysleli na něco jiného než na modlení.

92. Jediným náboženským pořadem, který se v České televizi prosadil do prime-timu, je losování Šťastných 10. Vždy na začátku moderátor divákům slibuje přízeň Štěstěny - a je to takové malé misijní kázáníčko.

91. V katolickém kostele na Bílou sobotu ukazují Ježíšův hrob, pak na chvíli zamknou, tělo někam odnesou, a v neděli ráno tvrdí, že se stal zázrak, že byl Ježíš vzkříšen.

90. Chválíme tě, Ježíši, že jsi nám svou obětí zajistil nejdelší víkend v roce.

89. Farář, s ordinací a po instalaci, je něčím mezi lékařem a trubkou.

88. Na dveřích kříž. Červený.

87. "Ježíš miluje chudé a potřebné, ale zdá se, že Ježíšek má raději děti bohatých rodičů."

86. "Ptala jsem se dětí, jestli znají nějaké písničky o zvířátkách, a on začal: "Beránku Boóžíí....""

85. Nájemný klaun Hopsalín dělá při Vánočních besídkách mezi dětmi v mateřských školách (sic!) sexistické narážky na Marii a způsob, jakým otěhotněla. Rád bych mu vzkázal: "Pane, dě*ka jste vy."

84. "Pane faráři, budou Vánoce. Můžete nám přinést kousek toho duchovna?"

83. Tělo hyne, přežívá duše a fejsbukový profil.

82. Na úpatí Hostýna stojí socha Panny Marie, kterou "zhotovili studenti Arcibiskupského semináře". Snad si to chlapci celibátníci v rukodílně pěkně užili.

81. Zasténala: "Ó Bože", a tak jsem věděl, že ze všech přítomných se mám právě já zeptat, co ji trápí.

80. Na Hané znamená "podobojí": že pijete bílé víno i červené.

79. Za chvíli začíná mše - a lidé se v kostele modlí. Pro evangelíka dost nepochopitelný zážitek. (Evangelická tradice totiž učí v tomto punktu jinak: lidé před bohoslužbami spolu kecají a je marné snažit se je to odnaučit.)

78. Protivný týpek, ten Vinnetou, jak nesleze z koně a všude vede důležité řeči, že jsou všichni lidi bratři. Nemohl jsem se dočkat, až ho zabijí. - Šikovně ho parodoval Ježíš, když jel na oslu.

Divná mystifikace

L 8:2 Bylo s ním dvanáct učedníků a některé ženy uzdravené od zlých duchů a nemocí: Marie, zvaná Magdalská, z níž vyhnal sedm démonů, Jana, Zuzana a mnohé jiné, které se o ně (o něj) ze svých prostředků staraly.
J 11:2 sestra Lazarova. To byla ta Marie, která pomazala Pána vzácným olejem a nohy mu otřela svými vlasy; a její bratr Lazar byl nemocen.
(odkazuje na příběh, který je zapsán až J 12 a bude tématem také další písně)

Jidáš se ptá Ježíše, proč marní čas s Máři Magdalénou
je zábavná, ale neměl by ji nechat, aby ho hladila a líbala po vlasech
to, že je nevěstkou, Jidášovi osobně nevadí,
ale její nepočestnost vrhá stín také na ně a může poskytnout záminku nepřátelům

Ježíš: kdo jsi, že jí opovrhuješ a ji kritizuješ
nech ji být ať je se mnou
jestliže ty jsi bez hříchů, odsuď ji - hoď po ní kamenem,
jestliže ne, nech ji být

jsem překvapený, že mužové jako vy jsou tak povrchní, tupí a nechápaví
není mezi vámi nikdo, kdo by mi rozuměl

učedníci: to se mýlíš? jak můžeš něco takového říci
Ježíš: (nerozumí mi) nikdo z vás

I. ženy v Ježíšově životě
ve starověku se příznivému postaven rozhodně netěšily

Ježíš (navzdory zákonickým předpisům) se ženami hovoří
zastává se jich: Mk 14,3-6, pomáhá jim
ony se s ním dokonce někdy hádají a přesvědčují jej
Mt 15:22 A hle, jedna kananejská žena z těch končin vyšla a volala: "Smiluj se nade mnou, Synu Davidův! Má dcera je zle posedlá." 23 Ale on jí neodpověděl ani slovo. Jeho učedníci přistoupili a žádali ho: "Zbav se jí, vždyť za námi křičí!" 24 On odpověděl: "Jsem poslán ke ztraceným ovcím z lidu izraelského." 25 Ale ona přistoupila, klaněla se mu a řekla: "Pane, pomoz mi!" 26 On jí odpověděl: "Nesluší se vzít chleba dětem a hodit jej psům." 27 Ona řekla: "Ovšem, Pane, jenže i psi se živí z drobtů, které spadnou ze stolu jejich pánů." 28 Tu jí Ježíš řekl: "Ženo, tvá víra je veliká; staň se ti tak, jak chceš." A od té hodiny byla její dcera zdráva.

mnohé ho obklopují jako učednice
L 10:38 Když šel Ježíš s učedníky dál, vešel do jedné vesnice. Tam jej přijala do svého domu žena jménem Marta, 39 která měla sestru Marii; ta si sedla k nohám Ježíšovým a poslouchala jeho slovo.
jako sponzorky L 8,2 (viz nahoře)
i při jeho utrpení: Mk 15,40 zpovzdálí se dívaly také ženy
(při křižování, „také“ – myšleno spolu se zástupy, učedníci jsou někde skrytí ze strachu)
i při jeho oslavení: Mk 16,1n to ženy jdou ráno pomazat jeho tělo,
to ony první slyší zvěst o vzkříšení

přesto nepřijal žádné ženy mezi své apoštoly
byl to symbolický akt: založení nového Izraele podle 12 synů Abrahamových

II. to, že mu jeho učedníci nerozuměli, je o nich napsáno několikrát
L 18:31 Vzal k sobě svých Dvanáct a řekl jim:
"Hle, jdeme do Jeruzaléma a na Synu člověka se naplní všechno, co je psáno u proroků.
Neboť bude vydán pohanům a budou se mu posmívat a tupit ho a plivat na něj,
zbičují ho a zabijí; a třetího dne vstane."
Oni však ničemu z toho nerozuměli, smysl těch slov jim zůstal skryt a nepochopili, co říkal.

III. veřejné mínění proti ženám: speciálně – posouzení ženy cizoložné J 8,3-11
co je to za cizoložnici, co se stalo? jsou možné dvě varianty:
a) Lv 20:10 Kdo se dopustí cizoložství s ženou někoho jiného, kdo cizoloží s ženou svého bližního, musí zemřít, cizoložník i cizoložnice.
ale pokud je to tento případ, kde je ten muž: cizoložství je přece záležitostí dvou lidí
b) a druhý případ, který tady přichází v úvahu: ukamenována měla být dívka, u které novomanžel jistil, že není panna (Dt 22,21)
ten případ je vůči ženám nespravedlivý už podle Zákona

zákoníci a farizeové tady chtějí vehnat Ježíše do úzkých
- pokud rozhodne, že by žena měla být odsouzena, bere na sebe pravomoc rozhodovat o trestu smrti, pravomoc, kterou měl v okupované Palestině jen římský soud
- pokud se rozhodne ženu osvobodit, mluví proti židovskému Zákonu
Ježíš píše po zemi
(jako římský předsedající soudce nejdříve napsal rozsudek na cedulku a pak ho přečetl nahlas)
pak nahlas říká: kdo jste bez viny, první hoď kamenem
to je důvtipný rozsudek ve velkém stylu římského práva, zároveň nevykonatelný u Židů,
kteří měli v náboženském myšlení silné povědomí o vlastních hříších

Ježíš tady hraje ironicky roli jakoby římského soudce

Žádné komentáře: