Jestliže vám pro četbu křesťanského internetu nezbývá čas na čtení Bible, nečtěte internet!

Farářské střípky

122. Co je modlitba? Rozhovor s Bohem, vysekne evangelík. A už sis někdy s Bohem povídal? Ne, Bůh mlčí. – Že takový rozhovor vyrůstá ze spočinutí před Bohem, to mu ovšem taky nic neříká.

121. "Tu levou nohu má od Boha." - Mistrovství světa ve fotbale.

120. Zdržela mě na ulici cigánka, že mi chce povědět, co mě čeká. Když jsem ji řekl, že jsem křesťan, požehnala mi a ustoupila z cesty. Vida.

119. "Vzal její hřích na sebe" u G. Greena znamená, že "si nasadil kondom při souloži s katoličkou".

118. Poznal jsem dalšího člověka, který se ujímá zatoulaných koček. Stále však neznám nikoho, kdo by se nezištně ujímal zbloudilých lidí.

117. Při výstupu na Svatý kopeček se bavili komentováním jednotlivých zastavení křížové cesty: "Hele, zase o něco zakopl."...

DALŠÍ "STŘÍPKY" JSOU VE SLOŽKÁCH VPRAVO

Kristus před Pilátem

Pilát: Kdo to je ten zbídačený muž, který ucpal mou chodbu? Kdo je ten nešťastník?
Voják: Nějaký Kristus, král židovský. (velká ironie)
Pilát: Tak tohle je tedy Ježíš Kristus, to jsem docela překvapený. Vypadáš tak nicotně, vůbec ne jako král. Všichni víme, že jsi událost. Ale jsi králem? Králem židů?
Ježíš: Ty sám to říkáš.
Pilát: Co tím myslíš? To přece není odpověď. Jsi v těžkých problémech, příteli.
nějaký Kristus, král židovský.
Může být někdo ve tvé situaci tak chladný ke svému osudu?
Podivuhodná věc, tenhle mlčící král.
Protože jsi přišel z Galileje, nemusíš patřit pod mne.
Jsi případ pro Heroda.
Dav: Hosana, JC
prosím tě, vysvětli nám to: měl jsi všechno. Kde to je teď?

Mt 27:11 A Ježíš byl postaven před vladaře. Vladař mu položil otázku: "Ty jsi král Židů?" Ježíš odpověděl: "Ty sám to říkáš." 12 Na žaloby velekněží a starších nic neodpovídal. 13 Tu mu řekl Pilát: "Neslyšíš, co všechno proti tobě svědčí?" 14 On mu však neodpověděl ani na jedinou věc, takže se vladař velice divil.

I. Pilát
římský prokurátor, správce Judy
v mnoha věcech si na něho Židé ztěžovali do Říma
za jeho krutost a neuctivost k židovskému náboženství
zde ve scéně jeho jednání s Ježíšem vidíme:
a) že měl dobrou vůli Ježíše osvobodit, jelikož obvinění, která proti němu vznesli Židé, se mu zdála neopodstatněná
J 18:38 vyšel opět k Židům a řekl jim: "Já na něm žádnou vinu nenalézám.“
b) evangelia se shodují v tom, že Pilát vytušil zvláštní, odchylný smysl Ježíšova nároku
J 18:36 Ježíš řekl: "Moje království není z tohoto světa. Kdyby mé království bylo z tohoto světa, moji služebníci by bojovali, abych nebyl vydán Židům; mé království však není odtud." 37 Pilát mu řekl: "Jsi tedy přece král?" Ježíš odpověděl: "Ty sám říkáš, že jsem král. Já jsem se proto narodil a proto jsem přišel na svět, abych vydal svědectví pravdě. Každý, kdo je z pravdy, slyší můj hlas." 38 Pilát mu řekl: "Co je pravda?"
c) nakonec však nátlaku Židů podlehl a Ježíše dal odsoudit
J 19:12 Od té chvíle ho Pilát usiloval propustit. Ale Židé křičeli: "Jestliže ho propustíš, jsi nepřítel císařův. Každý, kdo se vydává za krále, je proti císaři."
J 19:16 Tu jim ho vydal, aby byl ukřižován, a oni se Ježíše chopili.
„já si nad tím myji ruce“
špatný úředník, podléhající nátlaku

(jako příchozí z Galileje podléhal králi Herodovi, jež v Galileji vládl
a jež byl zrovna na svátky také v Jeruzalémě)


II. jak se chová Ježíš:
a) odpověď / neodpověď
nemohl mu odpovědět záporně – aby nezapřel své poslání
ale nemohl mu odpovědět ani kladně – smysl jeho kralování je jiný, než Pilát předpokládá
J 18:36 Ježíš řekl: "Moje království není z tohoto světa. Kdyby mé království bylo z tohoto světa, moji služebníci by bojovali, abych nebyl vydán Židům; mé království však není odtud." 37 Pilát mu řekl: "Jsi tedy přece král?" Ježíš odpověděl: "Ty sám říkáš, že jsem král. Já jsem se proto narodil a proto jsem přišel na svět, abych vydal svědectví pravdě. Každý, kdo je z pravdy, slyší můj hlas." 38 Pilát mu řekl: "Co je pravda?" Po těch slovech vyšel opět k Židům a řekl jim: "Já na něm žádnou vinu nenalézám.“

b) mlčení
když Ježíš čelí spleti pravdy a nepochopení, nejčastěji mlčí
nemělo by smysl omlouvat se, vysvětlovat

evangelisté Ježíšovo mlčení na několika místech zdůrazňují proto,
že se zde naplňuje sz předpověď Mesiáše:
Iz 53:7 Byl trápen a pokořil se, ústa neotevřel; jako beránek vedený na porážku, jako ovce před střihači zůstal němý, ústa neotevřel.

právě ve svém mlčení se Ježíš prokazuje jako mocný a svrchovaný
a jeho mlčení skutečně vyvolává údiv
tento výraz pokory je zároveň projevem skryté převahy a svrchovanosti

Žádné komentáře: