Jestliže vám pro četbu křesťanského internetu nezbývá čas na čtení Bible, nečtěte internet!

Farářské střípky

97. Prý "progresivní přístup koupališť", která umožňují pohyb naháčů. Kdyby novináři znali první stránky Bible, psali by o regresi, a to extrémní

96. V bráně arcibiskupství nějaký uslintaný obejda, potlouká se tady mnoho bezďáků, ale tohoto podpírali a laskavě na něj mluvili, takže asi bývalý nejméně kněz.

95. Nejhnusnější na evangelících je, že pijí z jednoho kalicha. Katolíci to nedělají - dnes jsem se dověděl dokonce, že jeden katolický kněz svým farníkům zdůvodňoval, že tohle by přece nechtěli.

94. Zamilovanost - nekritická fáze lásky - trvá maximálně dva roky. Kdyby byli kazatelé ochotni střídat sbory s takovou frekvencí, byly by před námi éra nádherného souznění kazatelů s jejich sbory.

93. „A teď vám povím něco, co vás velmi pobaví: v 70. létech býval tady v budově arcibiskupství kněžský seminář a zde v Trůnním sále stával pingpongový stůl.“ Tak to je tedy pecka. Až doteď si asi nikdo z nás, účastníků prohlídky, neuměl představit, že by kandidáti kněžství mysleli na něco jiného než na modlení.

92. Jediným náboženským pořadem, který se v České televizi prosadil do prime-timu, je losování Šťastných 10. Vždy na začátku moderátor divákům slibuje přízeň Štěstěny - a je to takové malé misijní kázáníčko.

91. V katolickém kostele na Bílou sobotu ukazují Ježíšův hrob, pak na chvíli zamknou, tělo někam odnesou, a v neděli ráno tvrdí, že se stal zázrak, že byl Ježíš vzkříšen.

90. Chválíme tě, Ježíši, že jsi nám svou obětí zajistil nejdelší víkend v roce.

89. Farář, s ordinací a po instalaci, je něčím mezi lékařem a trubkou.

88. Na dveřích kříž. Červený.

87. "Ježíš miluje chudé a potřebné, ale zdá se, že Ježíšek má raději děti bohatých rodičů."

86. "Ptala jsem se dětí, jestli znají nějaké písničky o zvířátkách, a on začal: "Beránku Boóžíí....""

85. Nájemný klaun Hopsalín dělá při Vánočních besídkách mezi dětmi v mateřských školách (sic!) sexistické narážky na Marii a způsob, jakým otěhotněla. Rád bych mu vzkázal: "Pane, dě*ka jste vy."

84. "Pane faráři, budou Vánoce. Můžete nám přinést kousek toho duchovna?"

83. Tělo hyne, přežívá duše a fejsbukový profil.

82. Na úpatí Hostýna stojí socha Panny Marie, kterou "zhotovili studenti Arcibiskupského semináře". Snad si to chlapci celibátníci v rukodílně pěkně užili.

81. Zasténala: "Ó Bože", a tak jsem věděl, že ze všech přítomných se mám právě já zeptat, co ji trápí.

80. Na Hané znamená "podobojí": že pijete bílé víno i červené.

79. Za chvíli začíná mše - a lidé se v kostele modlí. Pro evangelíka dost nepochopitelný zážitek. (Evangelická tradice totiž učí v tomto punktu jinak: lidé před bohoslužbami spolu kecají a je marné snažit se je to odnaučit.)

78. Protivný týpek, ten Vinnetou, jak nesleze z koně a všude vede důležité řeči, že jsou všichni lidi bratři. Nemohl jsem se dočkat, až ho zabijí. - Šikovně ho parodoval Ježíš, když jel na oslu.

Song krále Heroda

Herodes:
jsem přešťasten, že tě potkávám tváří v tvář
jsi slavný v širokém okolí: léčíš ochrnuté, křísíš mrtvé
rozumím tomu, že jsi Bůh – jsi Kristus, veliký Ježíš Kristus
dokaž mi, že jsi boží, proměň mou vodu ve víno
jen tohle chci, abych poznal, že zvěsti o tobě jsou pravdivé
jen o tobě jsme tady mluvili, jsi hitem roku, byla by škoda, kdyby to všechno byl jenom výmysl
dokaž mi, že nejsi hlupák, přejdi suchou nohou můj bazén
jsem tvůj nadšený fanoušek: jak to, že jsi teď tady tak, jak jsi?
ukaž mi, že jsi Kristus a pustím tě na svobodu
proč tak dlouho nic neděláš? nevylekal jsem tě? proč nic neříkáš?
že ty jsi jenom vtipálek a podvodník?
vypadni, ty králi židovský,
vypadni z mého života!


L 23:7 Když se dověděl, že podléhá Herodově pravomoci, poslal ho k němu, protože Herodes byl právě v těch dnech také v Jeruzalémě. 8 Když Herodes Ježíše spatřil, velmi se zaradoval; už dávno si ho totiž přál vidět, poněvadž o něm mnoho slyšel, a doufal, že uvidí, jak dělá nějaký zázrak. 9 Kladl mu mnoho otázek, ale on mu na nic neodpovídal. 10 Byli při tom i velekněží a zákoníci a neústupně na něj žalovali. 11 Tu se od něho Herodes se svými vojáky pohrdavě odvrátil, vysmál se mu, dal ho obléci ve slavnostní šat a poslal ho zase k Pilátovi.

I. Herodes „Antipa“
syn Heroda „Velikého“
vládl v Galileji (4 př. Kr. – 39 po Kr.) jako místní vladař (tetrarcha čili čtvrťák)
stál pod svrchovaností římskou
ale měl značnou míru svrchovanosti ve vnitřní správě
Herodes by asi v tomto případě nemohl rozhodnout s konečnou platností
jen jako znalejší místních poměrů asi mohl Pilátovi pomoci v posudku
a Herodes toto vyjádření nepodá slovně, nýbrž dost záhadným symbolickým gestem –
nechá ho obléct ve slavnostní šat
Herodes – syn (formálně) židovského krále Heroda a Samařanky Malthaky
asi velmi vychytralý, Ježíš ho už dříve nazval „liškou“ (L 13,12)
už je zesvětštělý, pořečtěný: zvědavec, který v Ježíši vidí především kuriózní postavu
je chtivý vidět zázrak
ani náznak, že by mohl přemýšlet o Ježíšově nároku
(na rozdíl od Piláta, kde jsme nějaký náznak tušení našli)
nakonec se Herodes odvrací s pohrdáním a posměchem
obléká Ježíše ve slavnostní šat: takový příslušel panovníkům
- takto chce tohoto bezmocného a potupeného vězně ještě více zesměšnit,
je to sarkasmus, černý humor
také Pilát toto gesto pochopí tak, že Herodes považuje Ježíše za neškodného a tedy i nevinného

II. touha vidět zázrak
Ježíš doprovází svá slova mnoha „mocnými činy, divy a znameními“ (Sk 2,22)
těm, kdo se k němu obracejí s vírou, uděluje to, oč prosí
Jdi, tvá víra tě zachránila.“ A hned prohlédl (např. Mk 10,52)
a tak zázraky posilují víru v něj,
(ale ani vidění zázraků nepůsobí jednoznačně:
- u někoho jsou však důvodem k pohoršení Mt 11,6,
- u některých vede k obvinění, že to dělá s pomocí zlých duchů Mk 3,22)

J 4:48 Ježíš mu odpověděl: "Neuvidíte-li zázraky a znamení, neuvěříte."
ukojí povrchní zájem, zvědavost
nebo přemůžou člověka svou silou
ale nepromění jej

Toto pokolení si žádá znamení
Mt 12:38 Tehdy mu řekli někteří ze zákoníků a farizeů: "Mistře, chceme od tebe vidět znamení." 39 On jim však odpověděl: "Pokolení zlé a zpronevěřilé si hledá znamení; ale znamení mu nebude dáno, leč znamení proroka Jonáše. 40 Jako byl Jonáš v břiše mořské obludy tři dny a tři noci, tak bude Syn člověka tři dny a tři noci v srdci země.
základní křesťanský zázrak má nakonec podobu paradoxu
1Kor 1:22 Židé žádají zázračná znamení, Řekové vyhledávají moudrost, 23 ale my kážeme Krista ukřižovaného. Pro Židy je to kámen úrazu, pro ostatní bláznovství.

Žádné komentáře: